انواع ورق سیاه

ورق سیاه در دسته اقلام فلزی قرار دارد و از آن در صنعت ساختمان، ساخت خودرو و صنایع سنگین به وفور استفاده می‌شود. موارد استفاده این ورق در صنایع مختلف گسترده می‌باشد به‌طوری که از آن تحت عنوان ماده اولیه خام به منظور ساخت محصولات صنعتی و پروفیل‌ ها استفاده می‌کنند.

در نتیجه مقادیر زیای از فولاد تولیدی در کارخانجات به شکل ورق عرضه می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع کاربرد ورق سیاه و انواع آن آشنا سازیم. پس با ما همراه باشید.

ورق-گالوانیزه-

ورق سیاه چیست؟

در ابتدا بهتر است جهت آشنایی با ورق سیاه توضیحاتی ارائه دهیم تا با انواع ورق و کاربرد آن آشنا شوید. تولید ورق سیاه بر اساس دو نوع تکنولوژی نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود؛ در نتیجه نورد گرم محصولی که حاصل می‌شود ورق سیاه (Black sheet) و محصولی که در نتیجه خروجی نورد سرد، به دست می آید ورق روغنی (Oily sheet) نام دارد.

به بیان دیگر ورق سیاه تحت تاثیر عملیات نورد فشاری در دمای بیشتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد و ویژگی شکل پذیری آن بهینه می‌گردد، به ورق حاصله ورق فولادی نورد گرم یا ورق سیاه می گویند. سطح بیرون این نوع ورق به دلیل عملیاتی که بر روی آن انجام می‌شود براق نیست و به رنگ مات است. به همین دلیل است که به آن را تحت عنوان ورق سیاه می‌شناسند.

نورد گرم برای تولید ورق سیاهنورد گرم برای تولید ورق سیاه

فولاد نورد سرد و فولاد نورد گرم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. خوب است بدانید که فولاد نورد گرم از سطح نازک‌تری نسبت به فولاد نورد سرد برخوردار است و این موضوع سبب شده تا بتواند در مقابل خوردگی از خود مقاومت بهتری نشان دهد. توجه داشته باشید از ورق‌های نوع تجاری ST33 تا ST52در صنعت ساختمان استفاده می‌شود که متغیر است.

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که چه عاملی سبب نرمی و سختی در این ورق‌ها می‌شود؟ در پاسخ این سوال خوب است بدانید که مقدار نرمی و سختی این ورق‌ها بر اساس نوع آلیاژی که در تهیه و ساخت آن‌ها به‌کار رفته تفاوت دارد؛ در واقع ورق‌های سخت‌تر ورق‌هایی هستند که میزان درصد کربن در آن‌ها بیشتر است؛ به بیان ساده‌تر میزان بالای درصد کربن به سخت‌تر شدن ورق‌های فولادی منجر می‌شود.

ورق گالوانیزه گرم، از دو نوع فولاد کم کربن ۳۶A  و ۱۰۱۱A  ساخته شده و از آن‌ها در صنایع مختلف به فراوانی استفاده می‌شود. این دو با یکدیگر متفاوت هستند؛ به‌طوری که ۳۶A  برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرآیند عملیات حرارتی باعث تقویت آن می‌شود. این در حالی است که ۱۰۱۱A  به دلیل دوام و ماندگاری خوبی که دارد، ضمن فرم پذیری ویژه در تولید و ساخت انواع مختلف ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق سیاه

ورق‌های سیاه، در دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی با رعایت استانداردهای لازم انجام می پذیرد. ورق‌های نورد گرم از نوع ST37 کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان، سوله سازی، ساخت مخزن، سدسازی و غیره دارند. در بازار ورق‌های سیاه صنعتی با نام تجاری ST37 و ورق سیاه معمولی با نام تجاری A516-GR60,70 و A285-GR C و A283-GR C و ST52 یافت می‌شود و می‌توانید با توجه به نیاز خود، آن‌ها را تهیه نمایید. کاربرد ورق سیاه در هر نوعی میتواند متفاوت باشد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | 16:43 | نویسنده : moadeli |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب واعظ
  • وب آسانسور
  • وب طراحی سایت
  • وب سافت دانلود